Het opshirtje - Reisverslag uit Peking, China van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Het opshirtje - Reisverslag uit Peking, China van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Het opshirtje

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

31 Juli 2013 | China, Peking

Zo even een korte update voordat we richting het volgende land gaan.
We zitten inmiddels in Beijing. Wat een stad, niet normaal. Je komt ogen tekort.

Waar waren we gebleven, oja Pingyao.
We waren bang dat de stad een soort Efteling was geworden waar alles zoals in het oude China is maar dat ze om 6 uur het licht uit doen en de show over is.
Gelukkig is dat, nog niet, het geval.
Een heerlijk stadje waar als je even het meer toeristische gedeelte links laat liggen je echt 50 jaar terug gaat in de tijd. We hebben echt genoten in de stad, maar weten zeker dat als we ooit terug zouden gaan het nooit meer het zelfde zal zijn. De oude huizen buiten de stadsmuren moeten al plaats maken voor grote hotels.
Zonde...

Vervolgens onze treinreis nummer 1 gehad die ons in Datong bracht. Best gezellig in een wagon met hangbedden, 3 aan 3 boven elkaar.
In Datong zaten we midden in huton. Best gezellig eigenlijk. We hadden veel bekijks! Zelfs van de plaatselijk opa en oma club die tai chi aan het doen waren. Het zijn een soort oefeningen die een combinatie van yoga en kong fu zijn opa! Wij zagen je al helemaal gaan als een ouwe scharrelaar!

Overigens is te merken dat in Datong het koud is in de winter, wat een gaten in de weg! Zelfs een band van een auto zien verdwijnen in het asfalt.

In Datong enorme boeddha beelden van 17 meter gezien die uit de bergen waren gehakt. De oudste kwam uit 500 n.c.
Ook nog een hangend klooster gezien die, je verwacht het niet, aan een berg hing.

Gister weer verder gegaan naar de hoofdstad. Het is warm hier joh! 42 gister, zorgt er wel voor dat het s avonds los gaat!! Heavy onweer, maar daarna weer wat koeler.
Hier vandaag alles gezien op het plein van de hemelse vrede. Mooi pleintje hebben ze er van gemaakt!

Over warm gesproken... We waren het opshirtje vergeten te vermelden van de week. Een opshirtje is het handig omhoog doen van je shirt, onder je oksel waarbij je vervolgens een blote, bij voorkeur ronde, buik te zien is.
De Chinezen mannen zijn hier sterren in! De meeste doen het ook in 1 beweging, uit ervaring te vermelden dat het redelijk onmogelijk lijkt en jarenlange ervaring vereist. Het is wel afkoelend overigens.

Lieve adoptiechineesjes van ons, wederom bedankt voor het lezen en tot volgende week ergens!

• 31 Juli 2013 - 17:11

Mamsie:

Zo te zien(aan de foto's en filmpjes) Hebben jullie het prima daar!! fijn hoor.En bedankt voor de tip over het opshirtje ga het morgen toepassen als het hier weer heet wordt!!! gaat helemaal lukken.Ik stuur alleen er geen foto of filmpje van, oke???Groetjes dikke knufels van paps en mams .En genieten nog!!!

• 31 Juli 2013 - 22:53

Mir:

Ik wil wel zo'n shirtje proberen, maar word dan geheid opgepakt. Ben benieuwd wat Korea jullie vertelt. Have fun en dikke kus.

• 01 Augustus 2013 - 12:30

Opa:

Eerst even dit: moet ik weer aan de bak met lichaamsoefeningen. Wat denken jullie nu wel over je ouwe opa? Waarom denk je, hoe ik zo oud geworden ben? "O maar," hoor ik jullie al zeggen, "je hebt wel aangepaste schoenen, je draagt een gehoorapparaat, slikt vele pillen, moet naar de pedicure, omdat je zelf niet goed meer bij je tenen kunt komen, hebt notabene een invaliden-parkeerkaart, en een opshirtje zou ik maar niet proberen, want als ze die buik van je met die landkaart van littekens zien....."
    Wel lieve globetrotters (ik blijf toch "lieve" zeggen hoor), dat zijn slechts randverschijnselen. Ik loop nog steeds fier rechtop te strompelen en alle vrouwen zeggen steeds: "wat zie je er nog goed uit!" Ja, ik pas wel op, ze zien natuurlijk die 2 ringen aan m'n hand en denken: "je weet nooit....." Als ik jullie een tip mag geven: kijk niet zo kritisch in Noord-Korea straks, want voor je het weet, zien we je nooit meer terug!
    Voor ik het vergeet: ik heb jullie nog nooit een compliment gemaakt over de uitgebreide verslagen.
    Geweldig hoor, ik geniet er steeds weer van en zal ze straks missen, als je "sprakeloos" in Noord-Korea zit.
    Geniet er maar weer van! Lieve groeten van opa.