你好 - Reisverslag uit Chengdu, China van Kim en Tom - WaarBenJij.nu 你好 - Reisverslag uit Chengdu, China van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

你好

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

21 Juli 2013 | China, Chengdu

你好 (Ni hao)

Dat betekent hallo, voor jullie makkelijk want de vertaling staat erbij.
Dat geluk hebben wij niet altijd. De eerste dag is het vooral handen en voeten werk geweest. Opzich vrij hilarisch maar soms ook wel verdomde makkelijk als mensen je wat willen verkopen!

Dag 3 is het inmiddels en we zitten in een van de smog vergeven Chengdu.
De eerste dag was uiteraard alleen maar vliegen, althans als je het hebt meegemaakt.
Er zijn erbij die boven Polen in slaap vallen en in Chengdu vragen of we er al zijn.
We kwamen zowaar zonder problemen door de douane heen en voordat we het door hadden zaten we in de bus naar ons hotel.

Chengdu is volgens de Chinezen een kleine stad. Wij delen die mening niet aangezien er hier ongeveer 6 miljoen mensen wonen.
Een groot gedeelte van die mensen is n het weekend te vinden in de parken, het leek ons dan ook een goed idee om dat ook te doen.
Hier bleken we een attractie te zijn. De ene na de ander wilde met ons op de foto en dat waren alleen diegene die het vroegen. Andere maakte "stiekem" een foto.
Op het grote plein van Chengdu hadden we wel een hoogtepunt. Een man wilde dat zijn kinderen met ons op de foto zouden gaan. Dit liet hij door een fotograaf op het plein doen.
Dat hij vervolgens vroeg of wij dan ook die foto wilde betalen konden we natuurlijk geen woord Chinees. Daarbij hielp ook wel dat van de 30 toegestroomde Chinezen er ook geen 1 een woord Engels sprak.

We zijn daarna via de metro, jaja alles ziet er arm uit maar ze hebben een metro, naar de studenten wijk gegaan. Daar ergens in een achteraf straatje een restaurant in gelopen. Ook hier hetzelfde probleem: geen woord Engels.
Wij zagen een uitdagen en kregen vervolgens een "hotpot" voorgeschoteld.
Je moet je bij een hotpot voorstellen dat er een liter oliemengsel met pepertjes, tomaat, pepertjes, pepertjes, pepertjes, lente ui, pepertjes, pepertjes en uhm oja pepertjes inzitten.
Daarin doop je als het ware je vlees.
Omdat ze het idee hadden dat we dat niet helemaal door hadden zijn ze met z'n 4e ons maar komen helpen.
Wat voor vlees vraag je je af? Gewoon beef, eendendarmen, iets wat door moest gaan voor een speklapje. Daarna hadden we nog "gemengd" vlees.
Voordeel was dat het zo vreselijk pittig was dat je het bijna niet meer proefde.
Met rode, bezweten koppen zaten we te eten en lekker dat het was!!!!
Eenmaal de soms van 120 yuan betaald (€ 15,-) gaven we ze nog 30 yuan fooi.
Dit was het teken om te gaan regelen dat we wel weer veilig bij het hotel zouden terugkomen. Daarbij was het woordje nee bij hun geen optie en deden zij alsof ze ons niet begrepen. Uiteindelijk ze wel zover gekregen dat ze ons alleen maar zouden afzetten bij het metro station. Iets waar we wel in slaagden.

Vanochtend er vroeg uit gegaan. Pandaatjes leven namelijk alleen maar s ochtends.
Dit gaf wel wat moeite met de slaap, zeker bij Kim waar haar oogjes af en toe even dichtvallen. Verder valt het super mee wat betreft de jetlag.
Maar we waren bij de pandaatjes.
Wat een droppies van beesten! Als je er 1 ziet ben je gelijk verliefd en wil je het liefst de fluffie beestjes helemaal dood knuffelen.
Ze doen niets anders dan bamboe eten, een beetje in bomen klimmen waarbij ze het idee hebben: fuck wat heb ik nou weer gedaan en hoe kom ik hier uit en vooral schattig zijn! Echt om geen genoeg van te krijgen.

Zojuist weer even de stad in gegaan en ook daar zijn we een attractie. Stiekem of niet stiekem, je gaat overal op de foto. Sommige komen zelfs aanrennen om samen gefotografeerd te worden. Nou moet erbij worden gezegd dat het qua toeristen wel meevalt hier. Je ziet er maar weinig. Dat zal de komende dagen wel anders gaan worden!

Tot zover from Pandaland!
再見 再見

• 21 Juli 2013 - 09:34

Mamsie:

Zo dat is eens wat anders om zelf een attractie te zijn , haha.Fijn dat de reis goed verlopen is, alleen anderhalf uur vertraging toch??Die panda beren lijken me inderdaad snoepies maar niet te dicht bij, als je die klauwen ziet, pfff.Geen regen zag ik op de filmpjes, of heb ik het fout???? Nou dikke kus uit het sidderende westland

• 21 Juli 2013 - 10:05

Mirjam:

Goed om te lezen dat de reis zo easy verliep. En hoogtepunt 1, de pandaatjes, was dus volgens verwachting. Doorgaan met genieten en spannende dingen eten. Kuzzzzz

• 21 Juli 2013 - 11:37

Hans:

Het lijkt erop dat jullie al weken onderweg zijn. Gaaf hoor, blijven genieten hoor xx

• 21 Juli 2013 - 15:49

Kim En Tom :

We kloppen hem afmaar nog geen regen gezien nee!!! Er is wel de bekende vochtige warmte!

• 22 Juli 2013 - 13:46

Daniel:

Ah, ik kan jullie weer volgen. helemaal goed..

eerste verhaal is top!
    Geniet verder van de vakantie.

• 23 Juli 2013 - 13:01

Opa:

Leuk jullie verslagen weer te lezen. Grappig, dat al die mensen je willen fotograferen. Zou niet goed zijn, als ze dat hier ook zouden doen. Het blijven toch rare Chinezen! Weet je overigens, dat het hier in Holland momenteel tropisch warm is? Ik zag net, dat het buiten 33.5 graden is. Toch niet normaal! En voortdurend waarschuwingen, vooral voor ouderen, dat ze vooral veel moeten drinken. Belachelijk! Ik kreeg het er alleen nog maar veel warmer van. Het beste is voor ons, niet teveel in de zon en geen grote inspanningen. En dat sommigen zich daar niet aan houden, zag ik net aan aan de overkant nog, liep een oude man, die strompelend nauwelijks vooruit kon komen en daarbij ook nog een rollator probeerde vooruit te duwen. Rare Chinees! Geniet ze maar lekker hoor en tot de volgende keer.

• 27 Juli 2013 - 01:13

Dionne:

Ik wil ook een panda knuffelen!