Holy Shit - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Holy Shit - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Holy Shit

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

06 Mei 2008 | Vaticaanstad, Vatican City

Als eerst even iets recht zetten. Er is mailbom uit gegaan naar alle mensen die in mijn mail adres stonden, voor die die me nieteens meer kennen bij deze sorry.

Jaja vandaag naar het heiligdom.
Vroeg op, want het kan daar nogal eens druk zijn.
Rond 9 uur zitten we aan het ontbijt en wandelen we richting het Sint Pietersplein. Een behoorlijk groot plein waar al veel mensen aanwezig zijn. Rustig in de rij gaan staan en dan naar binnen. De Sint Pieter in.
De woorden die in ons op komen zijn: groot, mooi, maar vooral verschrikkelijk kitch!
Alles van marmer en graniet. Er liggen langs de zijkanten in nisjes oude pausen en er zijn veel beelden te vinden.
We besluiten naar boven te gaan, richting de koepel die ons een mooi uitzicht over de kerk en een nog mooier uitzicht over Rome geeft.
We nemen voor het eerst stuk de lift, een beetje lui maar voor die ene euro zijn we liever lui dan moe. Achteraf zijn we eigenlijk wel blij dat we dit gedaan hebben.
Het uitzicht in de kerk is prachtig. Wel even last van hoogtevrees, maar daarna is het genieten. Niet voor iedereen want er zijn er bij die bij het zicht vanaf hier duizelig worden en met het zweet op hun voorhoofd en strak tegen de muur de uitgang vinden.
Wij gaan nog een trapje, 320 treden, hoger. Hier kunnen we een prachtig uitzicht krijgen over de stad.
Er staat wel een bordje: 'Niet naar boven als je overgewicht of een slecht hart hebt'
Dat beloofd wat.
De weg is inderdaad nogal apart. Eerst een torentrap dan een normale trap, helaas maar 40 treden, want dan staat de muur opeens schuin en is je coordinatie helemaal zoek!
Het laatste stuk gaat weer lang een wenteltrap, een hele krappe waar je je moet vast houden aan het touw. Het uitzicht is echt geweldig. Holy Shit!
We genieten even flink voor we de weg naar beneden inzetten. Deze is behoorlijk wat sneller gedaan!
Op het Sint Pietersplein hebebn we vervolgens een heerlijk plekje gevonden in de brandende zon.
Je kunt hier dagen doorbrengen. Politie in golfwagentjes, nonnen, kardinalen en Chinezen, heel veel Chinezen. Of zijn het Japanners of Koreanen? Wij denken het verschil te kunnen zien, maar we zullen het wel flink fout hebben.

Na een rood neusje opgelopen te hebben zetten we onze wandeling voort langs de noordzijde van de rivier.
We komen langs het kasteel en gaan dan over de brug de stad in. Op zoek naar ons favo-pleintje: Piazza Navona. Daar gebruiken we wat onder het genot van een deuntje.
Ook zien we het vrijheidsbeeld en toutanchamon. Zelfs de wereldberoemde voetballer Mauri komt langs. Onze ober wordt helemaal gek! Hij is fan van Juventus en Mauri komt daar spelen.

We vervolgens onze dag naar het Pantheon. Al twee keer van buiten maar nog niet van binnen gezien.
Dat is gemaakt in de zelfde stijl als de Sint Pieter. Er is hier echter een gat in de koepel gemaakt waardoor het licht naar binnen valt. Een prachtig gezicht.

Als we terug komen in het hotel is het blaren tellen. Kim heeft er inmiddels 2 gescoord. Ze gaat dan ook maar even liggen en is al snel weg terwijl ik nog even geniet van het uitzicht vanaf de vensterbank. Leuk om de Italiaantjes bezig te zien op straat. Hard roepend en als gekken rijdend.

De avond brengen we eten door op, jahoor de Piazza Navona. Kim heeft het inmiddels omgetovert in het Tommy-plein.
Het bandje van van de week staat er weer en speelt zowaar nog andere muziek ook. Het is genieten terwijl we ook nog genieten van een pizza en espresso, man wat lekker!

Dan 'Rome by Night'. We wandelen opnieuw langs het Pnatheon naa rde Trevifontein. Het is er nu wat drukker en moeilijk om een foto te maken, vooral een foto te laten maken. Niet iedereen heeft het zelfde idee over hoe je erop wilt staat. Dat is dan ook wel weer grappig!
Uiteindelijk is er een Chinees/Japans/Koreaans stel die in ruil voor een foto van hun wel een foto wil maken. Dat doen we dan ook!

Daarna naar het Colosseum. Kijken hoe ze die hebben opgepimpt met licht. Dit valt nogal tegen eigenlijk. Hier kunnen ze mooiere dingen mee doen, maar we maken ons e rniet druk om. Kim wil liever terug, het is dan ook al half 12 en de benen en de blaren doen steeds meer pijn. Morgen maar even rustig aan doen!

• 07 Mei 2008 - 10:20

Daaan..:

leuk hoor:)

was vergeten jullie veel plezier te wensen maar bij deze alsnog dan!

geniet ervan.

x

• 07 Mei 2008 - 10:37

Jazzy:

Zo, even tijdens m'n lunchpauze alles gelezen :)
    Klinkt leuk en mooi allemaal!
    Veel plezier nog!
    X Jazzy

• 07 Mei 2008 - 12:49

Marijn:

WOLKEN!!!! Ik zie wolken.. :) was even vergeten dat ze bestaan..
    Klink leuk allemaal!! Geniet ervan!
    Doe benedictus de groeten..

kusjes!

• 07 Mei 2008 - 13:14

Hans En Mir:

Woooh wat gaaf zeg! Dat is genieten zie ik. Wij ziten bij Joop en El maar sneaken even op de compu... Als jullie zo doorgaan hebben jullie zaterdag alle bezienswaardigheden gehad. Wordt overhoord! Have fun.... Kuzzzzzz

• 07 Mei 2008 - 20:24

Avindre:

Hoi Tom,

Ben je toch aan de vrouw? Ziet er goed uit. Dus je bent goed bezig. Veel plezier

Avindre