Home - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Home - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Home

Door: Kim en Tom

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

18 Juli 2012 | Vietnam, Hanoi

Na een uur in een stad zijn weten dat dit is waar je al een jaar naar verlangt. Het is ons overkomen de afgelopen paar dagen.
De mensen zijn hier supervriendelijk, het eten is heerlijk, de straatjes zijn oud en gezellig. De mensen zitten overal op de stoep te eten en willen het liefst dat je mee eet. Kortom het is hier geweldig!
Het enige "nadeel" is dat het zo verschrikkelijk drukkend warm is dat we non stop met een nat shirt rondlopen. Maar eigenlijk is dat niet erg. Het is vooral even wennen. Het is namelijk heeeeerlijk warm hehe

We hebben veel gezien de afgelopen dagen. Het mausoleum van Ho Chi Minh was vrij bijzonder. Een enorm gebouw met daarvoor een enorm brede weg. Compleet in Sovjet style. Iets wat je eerder in Noord-Korea zou verwachten.
De mensen hier zijn nog altijd zeer te spreken over "ome Ho" .

Verder was het enorme meer in de stad en de tempel van de Literatuur leuk. Ja we zijn naar de tempel van de literatuur geweest. Ook Tom met zijn avi 3 niveau!
Het leukste van de stad is "the Old Quarter". De oude wijk van Hanoi. Hier staat ons hotel ook in. Je kunt hier heerlijk eten op elke straathoek. En laat dat nu precies één van onze specialiteiten zijn. We hebben inmiddels meerdere splinglols op, de garnalen zijn hier goddelijk en ook het zoet zure varken gaat er de komende weken goed in. Gelukkig lopen we het grootste gedeelte er weer af.
Na het eten zijn we nog op een hoekie gaan zitten.
Dit doen veel Vietnamezen. Ze zitten dan op kleine stoeltjes die wij voor kinderen gebruiken. Voor hun heel praktisch, maar voor de enorme lichamen van ons een uitdaging.
Je krijgt er wel een zelf gebrouwen biertje en gezelligheid voor terug.

Dan is het tijd om Hanoi voor het eerst te verlaten, we zijn richting het zuiden gereden richting Ninh Binh. In een dorpje buiten de stad staat het hotel waar we in geslapen hebben.
Het is een heerlijk plattelandsdorpje waar alles rustig aan wordt gedaan.
Niemand lijkt echt haast te hebben. Wij gelukkig ook niet.
Het dorp is prachtig gelegen tussen de kalksteenrotsen.
We krijgen de tip dat er een leuke tempel moet liggen tussen de bergen.

We lopen niet lang daarna  door de rijstvelden en prachtige kalkrotsen naar het tempeltje. Waar hij precies is weten we niet maar de omgeving is werkelijk prachtig. Het duurt dan ook redelijk lang voordat we bij de tempel zijn.
Daar blijkt een monnik met zijn dochter en kleinzoon te zitten die mensen zijn tempel laat zien. Deze is in deze omgeving en met deze mensen het gaafste tot nu toe. Je bent ineens écht in Vietnam met échte mensen die je uit vriendelijkheid iets willen laten zien.
Tom gaat nog even op de foto met de monnik die verdacht veel lijkt op de man die we vanochtend nog in een mausoleum zagen liggen.
We "offeren" wat geld voor de goden, maar mogen niet weg voordat de dochter een aantal foto's van ons heeft gemaakt in de tempel. En bovendien nog maar even gezegd heeft dat Kim butievul is. Ja pff dat wisten we al...

De terugwandeling is dan ook heel erg relaxt. We wandelen tussen de kippen door die gevangen worden door een local en 's avonds waarschijnlijk in zijn mond eindigen. eenmaal terug in het dorpje lopen we de lokale markt over voordat we terug gaan naar het hotel om onze bezweten shirt te drogen te leggen.
We zien langzaam de zon achter de kalksteenrotsen verdwijnen terwijl de markt in dit dorpje, dat hooguit 500 inwoners heeft, leeg wordt gehaald.

's Avonds hebben we gegeten bij het enige sterrenrestaurant van dit dorp. De kok/serveerster en mogelijk ook burgemeester van het dorp maakt er een happening van.
We hebben wel eens lekkerder gegeten, maar wat wil je in zo'n klein dorpje in the middle of nowhere. We zwaaien nog uitbundig en gaan dan terug richting het hotel. Maar we mogen nog niet weg voordat de vrouw nog even heeft verteld dat Kim zo butievul is.

Vanmorgen zijn we met butievul Kim gaan fietsen... Ja je leest het goed FIETSEN!
We rijden door de heeeeeerlijke zon langs de rijstvelden. Daarna stappen we op een bootje die ons over de riviertjes tussen de rijstvelden door brengt.
Daarna gaat de reis weer terug naar Hanoi waar we vanmiddag lekker hebben gerelaxt op een terrasje met een geweldig uitzicht over het Hoan Kiem meer.
Morgen staat Halong Bay alweer op het programma.

• 18 Juli 2012 - 14:49

Mirjam:

Wat een belevenissen. Geweldig verhaal. Ben benieuwd naar de foto's. Snap dat jullie geen heimwee hebben naar kou, regen en aardappels. Leve de splinglol! Kuzzzz

• 18 Juli 2012 - 15:27

Lenn:

He, wat klinkt dit toch allemaal weer vervelend.. ben nu al benieuwd naar alle butievul pictures!

• 18 Juli 2012 - 15:38

Mams:

Fijn dat het allemaal naar jullie zin is!!!Doet ons hier ook goed.Hier hebben we ook natte shirts(jassen) maar van de regen......Leuk om vanmorgen even geskypt te hebben, fijn om jullie te horen en te zien( dit zegt moeder de gans )Dikke knuffel en plezier morgen met de bootreis, en de slaapplek op de boot!!!!!

• 19 Juli 2012 - 08:02

Rebecca:

Het is 10.00 uur en oh oh oh ik krijg al honger "-).
    Wat zijn jullie weer heerlijk aan het genieten. Laat Tom vooral goed kijken hoe al dat lekkers gemaakt wordt, dan kom ik wel een proeftest uitvoeren als jullie weer thuis zijn.
    Enjoy!!