Relaxing mode - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Relaxing mode - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Relaxing mode

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

31 Juli 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Wat hebben wij de afgelopen dagen ongelofelijk weinig uitgevoerd zeg. Het was ongehoord.
Het is dan ook lastig om op een eiland met alleen maar zon en cocktails iets te presteren. Hier en daar hadden misschien wel wat meer tijd kunnen nemen om ons in te smeren, maar het kan ook best aan de felheid van de zon hebben gelegen.
Kortom we hebben het top gehad.

Dat geeft ons wel even de tijd om wat kijkersvragen door te nemen.
De eerste vraag is wel duidelijk volgens mij: het was heerlijk weer de afgelopen paar dagen en we waren zelfs af en toe blij dat er wat bewolking voorbij dreef!

Wat betreft het geld:
Ze hebben hier de volgende biljetjes, want van muntjes hebben ze volgens ons nog niet gehoord:
1.000, 2.000 en 5.000 allemaal gemaakt van gewoon papier. Het lijkt wel of ze uit de printer van de lokale sweatshop komen.
De briefje zijn ook eigenlijk helemaal niets waard. 4, 8 en 19 cent.

De rest van de briefje zijn gemaakt van een mengels van papier en plastic en voelen vrij bijzonder aan.
Ze hebben de 10.000, 20.000, 50.000, 100.000, 200.000 en 500.000 dong. Als ze de laatste zien gaan sommige spontaan zweten omdat ze geen wisselgeld hebben.
Om ons even te verplaatsen: je moet je voorstellen dat een kleine buurtsuper onderste bovenwordt getrokken omdat je met een biljet van €20,- betaald.

Gisteravond de nachttrein weer genomen richting Ho Chi Minh city, of zoals ze het hier nog steeds Saigon noemen.
De aankomst was wel bijzonder. Alle straten waren leeg en het leek een compleet verlaten stad. Alleen de kranten binders waren volop bezig.

Het was weer even wennen na al die rust, maar vandaag hebben we weer veel gedaan in de stad.

De stad is een soort mengelmoes tussen een Franse koloniale stad, een metropool en een oude Aziatische stad.
Sommige dingen kunnen ook perfect met elkaar vermengd zijn binnen 1 km2.
Het maakt de stad wel levendig en leuk.
Het hoogte/dieptepunt van vandaag was het "war remnants museum".
Een museum dat volledig gaat over de Vietnamoorlog. Of zoals ze het hier de Amerika oorlog noemen.
Met een redelijke brok in onze keel gekeken naar verminkten lichamen van kinderen waar chemische wapens overheen zijn gegaan. Het was eigenlijk voor het eerst deze reis dat we geconfronteerd zijn met de oorlog. Iets wat eigenlijk toch wel bijzonder is als je weet dat het maar 40 jaar geleden allemaal gebeurd is.
De mensen zijn er hier totaal niet meer mee bezig, althans niet zichtbaar.

Kim had overigens haar aanvalmomentje weer vanmiddag. Het komt vrijwel elk jaar voor dat ze door een groepje kinderenwordt "aangevallen" en op de foto moet met ze en ze alles willen weten van haar. Dit gebeurde vandaag weer is. Opzich weer vrij hilarisch om te zien.

Nu gaan we een tukkie doen, want morgen en overmorgen wacht de Mekong-delta. We zijn weer benieuwd.

Overigens, het eten was vanavond er goddelijk!!!!

• 31 Juli 2012 - 20:34

Mams:

Ja ja Tom je wist toch dat onze kimmie bijzonder was...of was je dat na 7 jaar al vergeten??????????Ik vind het toch wel weer tijd dat jullie deze richting opkomen hoor.Maar geniet nog effe!!En dat museum kan ik me iets bij voorstellen, natuurlijk maakt dat indruk.Als je er maar niet van droomt vannacht!!Hier alles oke!!!Dikke kus uit het vandaag sombere westland paps en mams

• 01 Augustus 2012 - 10:15

Mir:

Inderdaad:je weet toch dat Kimmie de hoofdprijs is! Lekker dat relaxen. Kan me er iets bij voorstellen. Nog even genieten en dan tot zondag!

• 01 Augustus 2012 - 10:53

Jeroen:

Je doet het expres hé, ff zo'n opmerking over dat eten op het laatst hahaha.

Ik ben zeerrrr benieuwd naar de foto's.
    Veel plezier daar nog, ik houd jullie in de gaten!!

• 02 Augustus 2012 - 23:22

(O&O) Betty En Leo:

Wat gaat de tijd och snel! Het lijkt nog maar zo kort geleden, dat jullie vertrokken! En als we jullie verhalen nog eens doorlezen: wat hebben jullie tussen het eten door veel gezien, wat zul je een honger hebben, als je weer thuis bent, naar al dat moois, dat verrassende, overweldigende beelden, ën dat geld dat je uitgespaard hebt door in vietnam te eten en te bunkeren met de gedachte: "hoe meer we eten, hoe meer geld we overhouden", wat zullen jullie hier straks weer hard moeten werken om aan de kost te komen! Wil je geloven: ik krijg er maagzuur van, maar gauw een jägermeister,dan gaat het wel weer over, echt hoor, ik heb zo vaak last van maagzuur en het gaat steeds weer voorbij. Geniet nog maar lekker en tot ziens ja!