koude nacht in de woestijn en een warme dag op zee - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Kim en Tom - WaarBenJij.nu koude nacht in de woestijn en een warme dag op zee - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

koude nacht in de woestijn en een warme dag op zee

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

24 Juli 2008 | Jordanië, Akaba

Wat een geweldig mooi land is Jordanie zeg, qua natuur dan.
Eergisteren begonnen aan 2 werelden in een land en nu begint het uitrusten!

dinsdag

We hebben lekker kunnen uitslapen. We hoeven maar 2 uurtjes te rijden van Petra naar Wadi Rum, de woestijn.
Nog even terugkomen op een vraag van oom jan: ja, dat beeld bij binnenkomst in Petra blijft in je hoofd! Het was echt prachtig, maar er juist zoveel meer moois in zo'n klein gebied daar.

10 uur moesten we op, op weg naar de woestijn die niet helemaal een woestijn is.
Het is meer een maanlandschap.

Om 1 uur, het heetste moment van de dag komen we aan in een klein plaatsje.
Het toerisme is hier flink, er zijn behoorlijk wat tentenkampen opgezet waar mensen kunnen slapen.
Wij krijgen een enorme tent aangewezen waar we met de groep in moeten slapen. Even snel alles neerleggen en dan maar richting de schaduw. De meter geeft hier 50 graden aan.

Even een siesta gehouden tot 4 uur zodat het heetste van de dag voorbij was. Toch stond bij iedereen het zweet op hun hoofd.

In een aantal afgeragde 4 weel drives rijden we de woestijn van Wadi Rum in.
Wadi betekend rivier of dal en Rum betekend van God.
Als we door het zand rijden klopt die ook wel. Het is echt prachtig met overal geweldige rotsen die je eerder op de maan thuis brengt dan hier in de woestijn.
We sporen onze chauffeur aan om wat harder te rijden en deze geeft er gehoor aan door veel rond te slippen met z'n auto.
Uiteindelijk vindt onze gids Angie het niet alles meer en rijden we wat rustiger.
Een aantal stops maken we wel. We drinken thee bij de bedoeinen en stoppen voor een fotomomentje bij een natuurlijke brug. Heel bizar om te zien dat de natuur zulke vormen kan maken.
Het is ook hier waar we onze leukste foto hebben gemaakt. We bouwen de spanning even op ;)

Rond 8 uur stoppen we bij een rotsformatie waar iedereen lekker op kan zitten. We sprokkelen wat hout en de chauffeurs maken een kampvuurtje voor een kopje thee terwijl wij naar een prachtige zons ondergang zitten te kijken.
We rijden terug naar het kamp, waar het inmiddels behoorlijk donker is. De generator is uitgevallen en iedereen loopt met zaklampen rond. Het heeft wel wat!
Uiteindelijk doet de generator het en eten we rond een kampvuur een lammetje.
De rest van de avond wordt opgevuld door een bandje die bedoeinen muziek laat horen.
Aan de waterpijp genieten we van de sterren die in overvloed zijn.

Rond 11e besluiten de jongeren, 10 man, te gaan slapen.
Als we in de tent komen is het bloedverziekend heet en besluiten we de bedden in de buitenlucht te zetten.
Dit geeft veel lol want iedereen struikeld over alles heen.
Als we goed en wel liggen begint het aardig af te koelen.
Wel liggen we onder de sterrenhemel en bekijken we de grote beer even. Het is wel even zoeken want hij ligt hier veel verder dan in Nederland.

Om 3 uur 's nachts werden we even wakker. De redelijk volle maan staat recht boven ons en geeft een prachtig effect aan de omgeving. Een beetje sprookjes achtig.
Echt goed voor de slaap is zo'n nacht niet.

Woensdag
Om half 6 worden we wakker want de zon komt langzaam op.
De oude Rien is inmiddels wakker om foto's te maken van iedereen die buiten ligt.
We bekijken de zonsopkomst. Helaas is die achter een berg waardoor het niet een prachtig effect geeft.

Om 7 uur staan er een aantal kamelen te wachten.
Een ritje van een uurtje door de woestijn is wel heel erg leuk en vooral gezellig.
We lachen veel.

Als we terug zijn gaan we richting Aqaba. De kustplaats in het zuiden van Jordanie.
De rit duurt slechts een uur, maar iedereen is al gauw weg in slaap.
Als we in Aqaba aankomen is het flink heet. We besluiten dan ook gelijk naar het dak te gaan waar een zwembad ligt.
Als je vanaf het dak kijkt is het een rare gewaarwording.
Kijk je naar rechts dan kijk je naar Israel. Kijk je naar rechtsvoor dan kijk je de Sinai van Egypte in en kijk je naar links dan zie je Saudi Arabie liggen.
Het is heel bijzonder.

Om 1 uur gaan we met een boot de zee op. We varen een goed uur totdat we aan de watergrens met Saudi Arabie zijn.
We hebben een glazen bodem waardoor je de prachtige koralen kan zien.
We liggen slechts 30 meter van de kust.
We mogen met z'n alle de zee in. Veel mensen gaan snorkelen, we proberen het even maar snorkelen kunnen we allebei echt niet. Dan maar even genieten van de zee zelf en even van de 3 meter hoge boot afspringen.
Veel lol al om!
De zee is hier trouwens behoorlijk zout!

Rond 4e varen we terug richting Aqaba. De zon heeft zijn best gedaan iedereen is, ondanks het behoorlijke insmeren, verbrand.
We hebben nog even een afkoel moment in het zwembad, het is hier 50 graden overdag.
Het beloofd wat voor de komende dagen, heerlijk!!

's Avonds eten we voor het eerst in een visrestaurant. Ook hier hebben ze heerlijke gamba's!!
We besluiten morgenochtend afscheid te nemen van de groep.

Vandaag:
Het afscheid nemen is een beetje in het water gevallen. Waar we normaal vroeg op zijn werden we pas om half 10 wakker. De groep ging weg om half 9.
Een beetje jammer, maar we hebben ze nog even gebeld in de bus om gedag te zeggen. Nu in afwachting op de chaffeur die ons richting ons hotel voor de komende dagen brengt.
Buiten is het inmiddels weer behoorlijk warm.
De afkoeling van het zwembad zal een verademing zijn!
Salem!

• 24 Juli 2008 - 08:43

Mirjam En Hans:

De verhalen worden steeds langer..... en wij steeds benieuwder naar de foto's! Nu een paar dagen luieren en dan is het al voorbij. Genieten dus. Kus van ons.

• 24 Juli 2008 - 10:01

Tiny:

Lieve allebei, wat een prachtig verhaal, jullie zouden er een boek van kunnen maken. Wat een feest! Kus.

• 24 Juli 2008 - 11:38

Mams En Paps:

Kim ben jij ook van de boot afgesprongen de zee in?ik kan me niet voorstellen.Geniet nog die laatste paar dagen.Groetjes en dikke kus mams en paps

• 24 Juli 2008 - 13:28

Jazz En Marijn:

hallooo!
    dus nu lekker een beetje luieren met zn tweetjes in het hotel? Of staan er nog spannende punten op de agenda?
    Wij gaan nu weer lekker eten en morgen met de bus naar Hubli!
    XXX

• 24 Juli 2008 - 19:07

Lenn&Louise:

Geniet nog maar even van jullie laatste dagen :) lekker chillen in het zonnetje en je zwembad induiken! Fotoavondje wordt leuk denk ik ;)
    En trouwens, ik heb het altijd al geweten...RUM is dus gewoon heel erg goed voor je ;)
    xxxx

• 24 Juli 2008 - 20:20

Opa En Oma:

Wat een verhaal zeg! Wat hebben jullie enorm veel gezien en meegemaakt en heerlijk, dat jullie ons daarvan zo uitgebreid op de hoogte houden. We kijken uit naar de fotosessie a.s. dinsdag. Geniet nog maar lekker samen de laatste dagen. Op het ogenblik is het hier ook mooi weer en lekker warm. We gaan dan ook heerlijk boodschappen doen, zetten de vuilcontainers buiten, voeren de logé-kat van Goos, oma strijkt heerlijk haar wasje, we kijken niet naar de tour de france, lezen de krant, slikken bijtijds onze pillen, vullen onze overige vrije tijd op met bedden opmaken, stof afnemen en naar buiten kijken om te ervaren, dat het gras toch wel aardig snel groeit. Ja de dagen vliegen om en de rest vertellen we jullie nog wel, als jullie uitgepraat en uitgeshowd zijn. Maar voorlopig maar de groeten hè!

• 25 Juli 2008 - 09:15

Tiny:

Als er toch geen zwembaden bestonden; maar daar zou je hier op het ogenblik ook naar verlangen. In dat opzicht is de overgang naar je vaderland niet zo groot!!!Neem het er nog even van Kus!!

• 26 Juli 2008 - 12:54

Oom Jan Tante Veer:

Groot gelijk om je te laten verwennen in een hotel.Geniet ervan, hetkomt nooit meer terug!!!JanVeer

• 26 Juli 2008 - 15:16

Oomhans:

sjonge wat een verhalen! Enne wat een overgang zal dat zijn vanuit dit avontuurlijke bestaan en de decadentie van je hotel naar driehoogachter in 's-Gravezooie waar het meest opwindende jaarlijks de plaatselijke braderie is waarbij de plaatselijke middenstand wanhopig vooroorlogse kliekjes aan dronken inboorlingen probeert te slijten.....