Weekje Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Weekje Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Weekje Dublin

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

30 April 2007 | Ierland, Dublin

Donderdag 26 april t/m 30 april

Vanaf Eindhoven vlogen we met Ryanair naar Dublin. Een echte aanrader, rennen voor je plekje in het vliegtuig.
Daar aangekomen waren de koffers er snel en regelde we een taxi naar ons hotel.

De eerste indruk van Dublin was leuk. We raasde er wel snel doorheen, maar zagen al een groot gedeelte van de stad.
Na een half uurtje waren we bij ons hotel, Jackson Court. Deze lag een beetje aan het rand van het centrum.

We hebben eerst even de kamer gecheckt en even bijkomen van de vlucht.
Tegelijker tijd hebben we maar een planning gemaakt voor de rest van de week. We hebben Dublin opgesplits en gaan elke dag wat anders bekijken.
We besloten ook maar om niet meer te gaan eten aangezien het al 7 uur was. ECht honger hadden we allebei niet.

Rond een uurtje of 8 zijn we Dublin in gegaan. Langs St. Stephans naar Grafton Street. De hoofstraat van het zuidelijke gedeelte. Een verschrikkelijk gezellige straat. Hier treden kleine bandjes en toneelspelers op. Ook zagen we een oud opatje die nog net aan een mondharmonica kon vasthouden, maar er toch min of meer op speelde.

Daarn zijn we richting de Liffey gegaan. De rivier die door Dublin stroomt.
Hier overheen zijn allerlei mooie bruggetje, die nog mooier zijn als ze verlicht zijn.
We zijn nog een eindje verder gelopen richting het Custom House en besloten rond half 11 terug te gaan naar het hotel voor de welverdiende nachtrust.

's Nachts bleek dat we boven een nachtpub sliepen en we rustig konden meegenieten van alle muziek. Niet echt een aanrader dit hotel.

De tweede dag begonnen we met onze rondtocht door Dublin. Als eerst was het noorden aan de beurt. De belangrijkste straat in het noorden is toch wel O'Connelstreet. Hier staan allerlei beelden van O'Connel en een enorme grote mast. Deze gaf het symbool aan van het nieuwe millenium. We kregen te horen van een Ier dat hij pas in 2002 af was en dat eigenlijk alles zo gaat in Ierland. De ideeen zijn goed, maar de uitwerking is altijd wat minder.
We zijn daarna langs het vrijheidsmonument van de Ieren gelopen. Deze is gemaakt nadat Ierland zich had vrijgemaakt van Engeland.
Ook zijn we nog over een markt eglopen. Deze was echt nog ouderwets en deed ons denken aan een plattelandsmarkt in Frankrijk.

Op de weg terug naar het hotel kwamen we nog langs Temple Bar. Een wijk met cafetjes, pubs en uitgaansmogelijkheden. Hire hebben we nog even een hapje gegeten en wat gedronken. Het uitzicht was wel grappig. Ze hebben een Rock Hall of Fame met een levensgrote foto van U2. Hoe kan het ook anders.
Wat opviel is dat veel Ieren even het cafe binnen kwamen om een kop koffie te halen en die weer mee te nemen voor onderweg.
Rond een uurtje of 4 waren we terug in het hotel. Kim moest even bijtanken en viel gelijk in slaap.

Tegen de avond zijn we weer richting Grafton street gelopen. Vandaag spelen er twee jonge gasten met twee acoustische gitaren. Dit is wel even het kijken en luisteren waard. Erg leuk.
In een van de zeistraten zijn we gaan eten. Niet in een pub, maar bij de Italiaan. Echt Iers :)
De pubs zitten rond 7 uur al helemaal vol met Ieren die een biertje aan het drinken zijn. De helft van de mensen staat buiten omdat ze binnen niet mogen roken. Niet echt een geweldig gezicht, maar het maakt het wel gezelliger in de straat.

Daarna zijn we nog een wandelingetje door Temple Bar gaan maken. Hier zie je echt de meest gekke mensen. Van een travestiet tot een hele oude vent die op een soort palmboom ze liedjes zingt.

We liggen vanvond wat vroeger op bed zodat we wat minder last hebben van de muziek. Dit werkt gelukkig.

Op zaterdag hebben gaan we het oosten van de stad bekijken. Dit is een stuk rustiger en heeft niet echt grote straten. We staat het National Museum en uiteraard ook Trinity College er.
Dat laatste is echt enorm groot. We hebben tussendoor nog even echt Iers gedaan. Een bak koffie gehaald.

Daarna zijn we nog even in St. Stephans Green gaan liggen. Dit is een enorm park midden in Dublin, waar je even van alle drukte af bent. Het lijkt net of je op het platteland bent. Veel Ieren brengen hier ook hun rustige dagje door.

's Avonds zijn we weer naar Temple Bar gegaan en hebben daar echt Iers gegeten in een pub. We besloten het voor ons allebei onbekende Boxty Beef te nemen. Dit bleek een pannekoek te zijn met daarin draadjesvlees. Heel apart maar wel lekker. Na het eten zijn we nog een wandelingetje gaan maken langs de Liffey. Met de ondergaande zon ziet het er prachtig uit.

We liggen er 's avonds rond half 11 in zodat we weer voor de herrie slapen. We hebben zelf al gezorgd voor isolatie. Koffers en kleren hebben we tegen de ramen aangezet.Dit blijkt aardig te werken.

Op zondag gaan we het laatste gedeelte, het zuid-westen van Dublin verkennen. Hier is van alles en nogwat te zien. Van St. Patrick Cathedral tot aan Dublin Castle. Dit gedeelte van de stad zijn meer oudere dinge te zien.
Wat wel opvalt is dat de zondag voor de Ieren belangrijk is en dat eigenlijk iedereen nogsteeds zwaar gelovig is hier.
We besluiten de dag met een rondrit door heel Dublin. We willen nog wel kijken wat we gemist hebben. Dat blijkt achteraf niet zoveel te zijn.
We hebben de Guinness fabriek en het enorme Phoenix park gemist, maar dit kwam omdat het aardig afgelegen ligt en niet echt op loopafstand. Raar maar waar hebben we ook het hotel van U2 gemist, maar dit wordt alsnog goed gemaakt.
We besluiten de dag opnieuw in Temple Bar, het blijft een harstikke gezellige wijk waar je je gelijk thuis voelt.

We eten 's avonds bij een Iers restaurant een kip en een echt Iers product: zalm. We lopen nog even lan gs de bank of Ireland, daar ligt grappig genoeg een zwerver op de stoep. Als we door Grafton Street lopen zien we die twee jonge gasten weer op hun gitaar. Ook zijn er nog een aantal brakedancers. We liggen weer relatief vroeg op bed. Morgen vliegen we rond een uurtje of 12 terug naar Nederland.

Ondanks de wat lawaaierige nachten was het een geweldige stad. Een echte aanrader!