De communicatieve- en de nederige boeddha - Reisverslag uit Tak, Thailand van Kim en Tom - WaarBenJij.nu De communicatieve- en de nederige boeddha - Reisverslag uit Tak, Thailand van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

De communicatieve- en de nederige boeddha

Door: Kim en Tom

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

13 Juli 2011 | Thailand, Tak

Men wat was het vroeg vanochtend! Zeker nadat het vanacht als een malle tekeer is gegaan van de onweer.

Helemaal fris, maar niet zo fruitig de bus in die probeerde de stad uit te komen.... Tja... Doe dat maar is zo vroeg met zoveel drukte. Het duurde dan ook wel even voordat we de stad uitwaren opweg naar het zomerpaleis van  de koning.

We wanen ons in het paleis even in Europa. Een ideetje van een aantal koningen terug... Wat er bij ons voor zorgt dat het niet giga kan boeien. De koffie smaakt er gelukkig wel lekker! Zelfs met dit drukkende weer is het een heerlijk bakkie. De Thai zijn daar over het algemeen niet echt van die helden in!

Na het paleis is de volgende stop Ayutthaya. Dit kan je uiteraard gewoon over de weg doen, wij doen dat per bootje. Dat is niet zomaar een bootje, nee nee nee dat is een "James Bond" bootje!
Niet dat wij ook maar 1 film van mr Bond hebben gezien
Wie? Juist....

We varen in redelijke vaart naar de voormalige hoofdstad waar een giga boeddha op ons staat te wachten in een tempel.

Er zit wel een groot verschil in de tempels hier. Je hebt de Thaise wats en je hebt Chinezen tempels.
Die laatste lijken verdacht veel op de plaatselijke Chinees in elke willekeurige stad in Nederland.

We rijden door de straten van Ayutthaya waar opvalt dat er zo gigantisch veel foto's van de koning zijn te vinden!
Hij wordt in heel Thailand verafgod.
Ik zie Bea nog niet echt op elke straathoek in Nederland hangen.

In de middag, wanneer we merken dat het opvallend warmer en benauwder is dan Bangkok gaan we de rit naar Tak maken. Een goede 4 1/2 uur.
Onderweg is het echt zo giga groen dat Kim ervan in slaap valt. Een inmiddels bekend verschijnsel.

Dan even iets over de nederige en de communicatieboeddha.
Anders zou de titel echt nergens op slaan.
In Thailand hebben alle mensen een bepaalde kleur en zijn ze verbonden aan een bepaalde boeddha.
Dit wordt bepaald door je geboortedag. Zo is de koning geboren op een maandag, de kleur geel hoort daarbij. Daarom zien we door het hele land naast de Thaise vlag ook een gele vlag wapperen.

Nu dan even voor ons:Kim is op een vrijdag geboren en Tom op een woensdag (klopt dat wel beide oudertjes?!)
Wat betekent dat Kim de communicatieboeddha (leuk woord voor scrabbelen) moet vereren en daarbij hoort de kleur blauw en het dier de cavia.
Tom is de nederige boeddha, maar dat was al jaren duidelijk. De kleur groen en het dier de olifant. (Graag geen grappen over de omvang of slurf van de olifant)
Het is maar dat we het even weten!!

We zitten nu inmiddels in het plaatsje Tak. Een niet al te grote plaats die alleen gebruikt wordt als tussenstop naar Chiang Mai, waar we morgen heen gaan.
Nu mogen we fijn nog genieten van de karaoke (lees een verschrikkelijk vals zingende man en een nog valser zingende vrouw) terwijl we langzaam indutten.

• 12 Juli 2011 - 17:51

Mir En Hans:

Ok, geen grappen. Olifant klopt.uhhhh daarom hebben wij nooit een porseleinkast gekocht. haha liefs en kuzzzz

• 12 Juli 2011 - 18:55

Mams En Paps:

ja die geboortedag klopt bij Kim, bij jou weet ik het niet Tom.En van die slurf laten we het er maar niet over hebben!Hier zeikregent het nu, gelukkig niet benauwd als bij jullie.Hou jullie taai!!!!Groetjes

• 12 Juli 2011 - 20:17

Lenn:

Haha Tom, lekker nederig mannetje dat je d'r bent! Olifanten zijn toch hele slimme beesten? Weet je wel zeker dat je op een woensdag geboren bent dan?

Stond ik gisteren helemaal klaar voor de wedstrijd.. kom ik bij het station aan, deur op slot.. coach, weet jij hoe dat kan? Hebben we vakantiereces? ;)

Enjoy het mooie land!

• 13 Juli 2011 - 00:23

Tom:

Leen... 1 ding: SUKKEL!!!

• 13 Juli 2011 - 20:09

Opa En Oma:

Ja onze reactie is wat vertraagd. Komt door de laptop, ding doet het weer eens niet. Gisteren jullie verslag gemist en de andere verslagen zijn verdwenen. Stom niet? Er wordt gemompeld, dat we een andere moeten aanschaffen.. Lekker kletsen, we zijn volop aan het sparen voor een reis naar Thailand... Overigens: wat een boeiende verhalen weer! Kim kende ze zeker al, dat ze onderweg zat te slapen... En wat die kleuren betreft: best interassant, ik ben op donderdag geboren en oma ook, staan wij er even gekleurd op?!?! Geniet ze verder maar lekker en ik hóóó'p, dat ik morgen wat te lezen krijg! Groetjes hoor!

• 14 Juli 2011 - 05:44

PH/Becca 14-7-11:

Even tussen door :-)

VAN HARTE GEFELICITEERD VANDAAG (14-7-11)!!!

Hele dikke zoen en GENIET ervan!!!
    Groetjes,
    Rebecca

• 14 Juli 2011 - 06:25

Dionne:

Ik ben op een donderdag geboren, wat ben ik??

Oh en Kim: Gefeliciteerd!!

• 14 Juli 2011 - 06:38

Rebecca:

Geweldige verhalen. Het is een heerlijke start van mijn werkdag.

Ik vraag mezelf af: wat loop je rond met een smile?...
    Oh ja... de verhalen van Kim & Tom :-)

Maar Kim.... een cavia?? heb jij dat hahahaha!! Daar kom je natuurlijk niet mee weg. Dat begrijp je ;-)

• 14 Juli 2011 - 08:02

(Schoon)ma Mirjam:

Kim: gefeliciteerd. Volgend jaar wel thuis? Voor ons ben je nog steeds 19. Sindsdien geen verjaardag meer gevierd. Haha. Ja Tom, je bent op woensdag geboren. Maar nederig????? Zeker nadat je hier bent vertrokken.....

• 14 Juli 2011 - 09:31

Lenn:

Kimmie! Gefeliciteerd! Waar staat de taart?

• 14 Juli 2011 - 12:17

Jan:

Allereerst: Jezus! Wat duurt het lang om deze site hier in Tanzania te laden! Maargoed, dan heb je wel wat.

Wel grappig dat boeddha gedoe. Ik heb mezelf even opgezocht en ik ben de schoonheidsboeddha, daarbij hoort de kleur goud en die leeuw. Past mij prima dus!

Veel reisplezier daar! Ik heb een aantal weken geleden verzonnen dat als ik veel wachttijd heb voor mijn coschappen dat ik wel een maandje naar thailand wil. Ik ben dus benieuwd naar alle verhalen en foto's!

En voor Kim: Gefeliciteerd!
    Geniet van jullie vakantie!

X