Een heel verleden in kaart gebracht - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Een heel verleden in kaart gebracht - Reisverslag uit East Jerusalem, Palestina van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Een heel verleden in kaart gebracht

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

21 Oktober 2008 | Palestina, East Jerusalem

Vroeg op vandaag, dat wil zeggen half 7 de wekker.
Om kwart over 7 reden we richting Jeruzalem voor een overvolle dag.

Toen wij Jeruzalem binnen reden zagen wij als eerste de olijfberg die we gelijk beklommen, gelukkig deed de bus dat voor ons.
Vanaf daar hadden we een prachtig uitzicht over het oude gedeelte van Jeruzalem.
Zo konden we het paleis van koning David, de herberg van het laatste avond maal zien. Op afstand hadden we zicht op de weg die jezus aflegde van de olijfberg naar wat een zegetocht leek, maar uiteindelijk zijn ondergang werd.
Ook was de tuin van Getzemane, de Calvarieberg te zien.
Na dit verhaal waren kim en tom al afgevallen... toch een beetje te weinig kennis van de bijbel.
De Roestkoepel was interessanter.

Via de ingang van David gingen we het oude centrum van Jeruzalem in.
We liepen langs de Synagoge, waar we allerlei joden met pijpenkrullen en russische hoeden zagen lopen.
Het is vandaag dan ook een feestdag in Israel. Het loofhutten feest.
Een feest waarmee ze herdenken dat ze werden bevrijd van de slavernij in Egypte.

We liepen vervolgens langs de grote moskee van Jeruzalem die spontaan tot gebed opriep.

Via de klaagmuur, waar je niet mocht filmen, de filmpjes volgen dus, gingen we naar de Via dolorosa ofwel de kruistoch van Jezus.
We zagen de verschillende staties zoals bij Simon van Cyrene, Veronica en ga zo maar door.
Dat was vooral interessant voor de betere bijbel kenners onder ons.
Kim en Tom genoten vooral van de arabieren om ons heen. We zaten namelijk in de Palesteinse souk. Stiekem zijn we dus toch in Palestina geweest.

Na de lunch zijn we naar het Hof van Eden geweest. De plek waar jezus werd verraden door Judas.

Al met al een drukke dag dus! Dit verhaal is mede mogelijk gemaakt door de kennis van de beide ouderen. Dat was denk ik inmiddels wel duidelijk!!

Morgen weer vroeg op voor Massada (is er al gegoogeld?) en de Dode Zee!

ps. Bedankt voor de reacties!

• 21 Oktober 2008 - 21:00

Louise:

Julie verhalen klinken alweer leuk. En over massada, ik kwam eerst op de site van een band uit, daarna bij een grandcafe in hillegom en daarna pas bij de goede, Gaan jullie met de kabelbaan omhoog of beklimmen jullie de berg via het zeer oude slangenpad;) Veel plezier morgen
    xx

• 21 Oktober 2008 - 21:18

Opa En Oma:

Moet een heel mooie dag geweest zijn.Natuurlijk heel veel onvergetelijke indrukken opgedaan. En hebben jullie tijdens de kruisweg ook nog gebeden, bijvoorbeeld voor ons? Jammer, mama is namelijk erg verkouden, maar misschien krijgen jullie nog wel een kans! Veel groeten maar weer met de diverse knuffels in gedachten. Doei!!! Sorry: salem

• 22 Oktober 2008 - 05:57

Mams En Paps:

Zo dat wordt dus de bijbel nog even doornemen als jullie thuis zijn.Die arabieren weten wat, ze blijven aantrekkelijk.Groetjes uit het westland mams en paps

• 22 Oktober 2008 - 07:03

Lenn:

Massada of Masada (Hebreeuws: metsada – burcht) is een citadel op een rots bij de Dode Zee in Israël. Koning Herodes vluchtte in 40 v.Chr. uit Jeruzalem naar deze plek omdat hij in gevaar was. Het fort van Massada werd tussen 40 en 4 v.Chr. door hem uitgebreid, zodat het een veilige vluchtplaats werd. Voor de geschiedenis van de plaats is Flavius Josephus de belangrijkste bron.

Ga ik nu door voor de Nintendo WII???

Veel plezier met het beklimmen van het oude slangenpad, want ik ga er stiekem wel vanuit dat jullie de kabelbaan links laten liggen! ;)

x

• 22 Oktober 2008 - 09:17

Oma Tiny:

Heel hartelijk bedankt voor het prachtige verhaal, jullie zullen na afloop wel doodop zijn geweest! Blijf genieten!!! Kus!!!

• 22 Oktober 2008 - 13:04

O Jan T Veerr:

Dag heidenen (50%): Hof van Eden mnoet zijn Hof van Olijven; die van Eden zou bij Bagdad gelegen hebben (volgens een legende). "Loofhuttenfeest": herdenking van de woestijntocht; Bevrijding uit Egypte = Paasfeest! Enz. Groeten van Tante Veer en een oom die het frikken niet laten kan.

• 22 Oktober 2008 - 14:06

Jazzy:

Klinkt weer leuk, ben benieuwd naar dat illegale filmpje! Haha

Hier wat minder gezellig op de mail kimmetje! ;)
    x