Werelddagje! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Werelddagje! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Werelddagje!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

09 Augustus 2007 | Mexico, Mexico-stad

¡Ola!

Zo we zijn eerder terug dan verwacht. Het is nu 9 uur en zitten al heerlijk rustig in ons internet cafétje. De choof had nogal haast en dat kwam eigenlijk wel goed uit want we wilde jullie de foto´s van vandaag niet ontnemen.

Onze dag begon al om 6 uur. Moeilijk wakker worden en eigenlijk best raar want het is 1 uur smiddags Nederlandse tijd. We zijn dus al aardig ingeburgerd.

Na de gebruikelijke route door Playcar (het hoteldorp een paar km van Playa zelfs) gaan we richting Ek Balam.
We hebben vandaag weer een gids die de oren van onze kop lult en ons gigantisch veel verteld over Mexico. Wat opvalt is dat alle gidsen hier al een aantal jaar wonen. Zij woont hier al 6 jaartjes en kan zodoende veel vertellen. De meest bizare verhalen komen langs.
Zo kunnen de Mexicanen bij meerdere maatschappijen credit cards krijgen terwijl ze nog een schuld hebben bij een andere. Eigenlijk heeft elke Mexicaan een schuld. Zelfs de flessen bacardi kan je in de supermarkt op afbetaling kopen.
Vandaar dat het ook nog wel een tijdje een 3e wereld land zal blijven, ookal vinden ze dat zelf absoluut niet.

Na een rit van bijna 2 uur, langs mooie dorpjes en vooral veel jungle komen we aan in Ek Balam. Deze archeologische zone is nog niet echt bekend bij de grote tourorganisaties die nogsteeds het grote Chichen Itza belangrijker en mooier vinden. Er stond dan ook geen bus en we waren met hooguit 50 mensen op dit enorme complex. Nadat we eraf liepen waren we echt vol onbegrip want het was werkelijk schitterend. Na eerst een wandelingetje langs de kleinere tempels en het balspeelveld kwamen we aan bij de grote tempel. Nadat Kim eerder nog niet durfde een tempel te beklimmen waagde ze het deze keer maar wel. Ze is dan ook de held van de dag en heeft er totaal geen spijt van gehad. De terug reis heeft ze langzaam gedaan.
We kregen ook gigantisch veel te horen over de oude Maya stad omdat onze gids hier archeologisch onderzoek heeft gedaan. Bij de kleine foto´s staan ook een kleine uitleg wat wat is. De grote doen nogsteeds raar volgens daantje.

Daarna zijn we met de bus richting Rio Lagartos gegaan. Dit was een rit van ongeveer anderhalf uur die we allebei niet helemaal hebben meegemaakt.

Aan de kade van Rio zijn we gaan eten en uiteraard hebben we vis gegeten. En zelfs zeer verse vis die zojuist gevangen was. Verser kon bijna niet.
Vervolgens zijn we met een soort vissersbootje (met moter gelukkig) door de boesboes gevaren. In het water was van alles en nog wat te zien en het hoogtepunt waren de krokodillen waar we zeker een halve meter vandaan waren. Het is echt bijzonder om ze van zo dichtbij te zien, een geweldige ervaring. Ook was het zien van de flamigo´s heel bijzonder. Helaas stonden ze wel een stukje verderop, maar we konden ze goed zien. Ook werd er nog een helmkrab gevangen. Deze blijkt behoorlijk oud te zijn en stamt het nog uit de tijd van de dino's. De helmkrab blijkt ook een genezelijke stof bij zich te dragen tegen botkanker, maar deze is in Europa nog niet bekend.

Rond een uurtje of 5 zat onze bootrit erop en begon de terugreis. Onderweg nog een filmpje bekeken en de gids uitgehoord over haar reiservaringen. We zijn namelijk een beetje verliefd geworden op dit gebied, misschien volgt volgend jaar het volgende stuk. Alleen moet Kim nog even overgehaald worden. Maar dat is pas volgend jaar ookal hebben we het er zowat elke dag over.
Nu nog even genieten van dit prachtige land en morgen naar het hoogtepunt van onze tour in Yucatan: Chichen Itza. We zijn hééééééééél erg benieuwd of dit het wel kan halen bij wat we vandaag gezien hebben. We denken nu van niet maar jullie horen morgen ons eindoordeel.
Nu nog even een cocktailtje naar binnen gieten en dan lekker naar bedje toe!

Een dikke kuz vanuit een nogsteeds heerlijk warm Mexico.
En Ray bedankt voor je berichtje!

• 09 Augustus 2007 - 05:11

Mams En Paps:

dat was een verrassing,toch vandaag nog een wereldverslag.Wzt maken jullie veel mee.knap kim dat je die klim hebt gemaakt, ik weet hoe moeilijk je dat vindt.ik vond die krokodil wel erg dichtbij hoor,bah.dikke knuffel en een lik tosca.

• 09 Augustus 2007 - 07:44

Mirjam:

Wow, dat was me een dag. Wat een ervaringen! Jullie hoofd moet wel vol zitten. Ben trots op de held van de dag!
    Kus!

• 09 Augustus 2007 - 09:27

Oma:

Lieve schatten, wat hebben jullie een werk gemaakt van het verslag. Bedankt!!

• 09 Augustus 2007 - 15:11

Hans:

Hey kanjers
    Wat een gave dag moeten jullie hebben gehad. Een wereldervaring dus. Als Kim volgend jaar niet mee wil...........? Nieuws van de voetbal; Ajax speelt voorronde CL tegen Balavia Praag. !e wedstrijd 15 augustus in A'dam. Geniet van alles wat maar denkbaar is en een hele dikke kus van mij en zuigzoenen van de vissen.

• 09 Augustus 2007 - 21:20

Danman:

voetbalnieuws 2: Suarez naar ajax voor een zooi jaar... arbitrage zaak niet gewonnen maar voor 8 milj naar ajax

kus en veel plzr

• 09 Augustus 2007 - 23:59

Nelleke:

He
    kreeg de site van Hans door en heb de berichten smullend zitten lezen. Geweldig land zo te zien!
    Ik wens jullie nog heel veel plezier!

groetjes! xxxxxxxxNRxx