Dagje Teheran - Reisverslag uit Tehrān, Iran van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Dagje Teheran - Reisverslag uit Tehrān, Iran van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Dagje Teheran

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

20 Juli 2009 | Iran, Tehrān

Half 9 gaat de wekker. We moeten er uit voor een dagje Teheran.
Het ontbijt is niet veel soeps, gelukkig is er een soort brood en wat jam te vinden.

Na het ontbijt geeft Nariman een korte introductie, maar hij verteld wat ons betreft niet veel nieuws.

Als eerst bezoeken we Sa’d Abad, een enorm landgoed van de sjah met verschillende gebouwen.
De gebouwen zijn niet bijzonder groot, maar wel erg chic.
Het is behoorlijk wat wandelen, onze kuiten worden al flink getraind!

We gaan door naar Golestan Palace.
Het paleis dat werd gebouwd door Nasser al Din Shah.
Hij liet een aantal gebouwen bouwen nadat hij Europa had bezocht.
Jeetje wat een kitsch, overal spiegeltjes, hele wanden en plafonds vol met daar weer een kroonluchter aan. Echte bling bling.

We zien ook nog de Pauwentroon van de Sjah. Je mag hier geen foto’s maken, maar de Iraniërs hebben er nogal scheit aan. Wij dus ook even snel.

Vervolgens gaan we even snel een broodje scoren, gewoon bij een local toko. We hebben onze bedenkingen, zeker omdat we hier vorig jaar zo voor gewaarschuwd werden om niet te doen. We hebben echter honger dus we proberen het gewoon.

We rijden weer door de straten van Teheran richting het zuiden van de stad. Daar vinden we het mausoleum van Khomeini.
Deze is geweldig groot, maar nog lang niet af.
Als we binnen komen woren we gescheiden van elkaar want de mannen moeten bij de mannen en de vrouwen bij de vrouwen.

We wandelen door een niet werken x-ray waardoor we één voor één worden gefouilleerd. Bij de mannen gaat dat best snel want we hebben Nariman bij ons die op de heren inpraat, waardoor deze weer vrolijk en gezellig worden.
Als ze mijn fototoestel zien zeggen ze meteen dat ik absoluut niet mag fotograferen. De volgende man die ik tegen komt van de security zegt dat ik best wel even ééntje mag maken.

Bij de dames gaat het iets langzamer. Daar staat een vrouw die niet had misstaan in een Oost-Duitse kogelstoot team.

Uiteindelijk blijkt dat we weer bij elkaar komen en we gezamenlijk door het mausoleum/moskee kunnen wandelen.

Nog lang niet alles blijkt af, wel is het graf tiptop in orde.
Sommige huilen ervoor en stoppen geld in het grote gebouw waar Komeini ligt.
De vrouwen liggen meer rond het graf van de vrouwen van Khomeini.

We zijn een duidelijke attractie en gaan daarom wat sneller langs de bezienswaardigheden voordat we uiteindelijk weer naar buiten wandelen.

Als we buiten zijn komt de hitte behoorlijk op. Zelfs de wind is warm!
Ook buiten zijn we een attractie. Iedereen bekijkt ons.

Wij vertrekken weer, naar ons laatste punt van vandaag: de graven van de martelaren.
Redelijk indrukwekkend, vooral vanwege de foto’s die bij elk graf staan.

Rond 5e zijn we terug bij het hotel.
In de planning staat een diner bij een vegetarisch restaurant.
Gelukkig zijn er nog twee andere die daar ook niet zoveel zin in hebben en zoeken we met z’n 4e een restaurantje in de stad op.
Deze is snel gevonden en even later zitten we aan de thee, kebab, rijst, meloen en yoghurt.
Alles voor 160.000 rial of 16.000 toman, omgerekend zo’n 14 euro met z’n 2e. Geweldig!
We lopen terug naar het hotel en gaan lekker slapen, morgen moeten we vroeg op.