Een wereldwonder - Reisverslag uit Chichén-Itzá, Mexico van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Een wereldwonder - Reisverslag uit Chichén-Itzá, Mexico van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Een wereldwonder

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

10 Augustus 2007 | Mexico, Chichén-Itzá

¡Ola!

Zo onze excursies zitten er op. Vandaag was één van de zeven wereldwonderen aan de beurt: Chichen Itza. Een verschrikkelijk toeristische plek wisten we vooraf en toen we onze reisgenoten zagen waren we niet echt blij. Echt dagjes mensen die,omdat ze in Mexico zijn, toch nog wat van de oude cultuur wilde zien.

Rond half 8 werden we opgehaald samen met 100!! andere.
De eerste stop was in een echt Spaans/Mexicaans stadje: Valladolid. Hier hebben we een half uurtje slechts doorgebracht. Het was opzich een leuk stadje, met een prachtige kerk en een leuk pleintje.

Een klein uurtje rijden daarvandaan bevind zich Chichen Itza. We hebben eerst nog even gegeten. Verplciht met nog 2 mensen aan tafel die nou niet echt zeer fris roken. Dit bedorf de eetlust nogal. Tot dan toe eigenlijk niet echt een geweldige dag.

Eenmaal op Chichen Itza bleek onze vermoedens waar te zijn. Het is veschrikkelijk toeristisch en lijkt meer op een markt waar mensen spullen verkochten dan op een prachtige archeologische zone.
Toen de gids eenmaal begon met vertellen blijkt dit wel een enorm bijzondere plek te zijn. Het blijkt dat de Maya gigantisch slim waren en eigenlijk al veel wisten van de natuur en astronomie. Zo hebben ze een gebouw gemaakt genaamd de Sterrenwacht waar ze alle jaargetijden konden aflezen aan de lichtinval in dit gebouw. Als we thuis zijn leggen we alles veder uit want het is een gigantisch vehaal! Het geeft wel duidelijk aan dat de Maya's heel ve waren in hun ontwikkeling.

Na behoorlijk wat kleine opgravingen te hebben gezien kwamen we bij het hoogtepunt van dit gebied: El Castillo. Hier werden we toch wel een beetje stil. Op het moment dat we het grasveld oplopen waar de enorme tempel opstaat ontstaat er een soort magie over het gebied dat niet te beschrijven is. En onze vraag van gister: "Is Ek Balam voor vebetering vatbaar?" is het antwoord: Het evenaart het. Het zou beter kunnen zijn zonder de rest van de toeristen, maar het blijft gigantisch gaaf om hier te zijn.

Met een graden of 40 liepen we de rest van de opgravingen af. Het balspeelveld (de grootste die is teruggevonden), de offerput, de krijgerstempel en de honderden zuilen.

De Castillo bleek trouwens gemaakt voor iets heel wreeds. Op de top zat de koning van Chichen Itza die toekeek hoe de hoogste priester offers bracht aan de goden. Dit deed hij om ervoor te zorgen dat het ging regen en om de regengod te bedanken voor de regen waardoor de maïs kon groeien.
Hij deed dat op de volgende manier: Hij liet mannen liggen op een blok om vervolgens hun nog kloppende hart eruit te snijden en deze te verbranden. Vervolgens werden hun hoofden afgehakt om van de ,91 treden tellende, trap af te gooien.

Met de trap was trouwens ook iets bijzonder aan de hand. Zoals gezegd had elke trap 91 treden. Er waren 4 trappen. 4x91= 364. Daarbij opgeteld het bovenste platform: 365. Een compleet jaar.

Al met al was deze dag zeer leerzaam en interessant. Iets wat we aan het begin van de dag niet hadden verwacht.
Morgen hebben we een rustdagje en zaterdag maken we onze laatste excursie naar Tulum. Op eigen houtje. Merida hebben we geschrapt want dat is minimaal 5 uur heen en minimaal 5 uur terug rijden. Iets teveel van het goede.

Geniet van de foto's en jullie lezen morgen meer!

Hasta manaña!

• 10 Augustus 2007 - 05:07

Mams En Paps:

wat een lugubere verhalen,ben net mijn mandje uit.maar interessant hoor.leuke fotos .wat zullen jullie veel te vertellen hebben .kus tot morgen.

• 10 Augustus 2007 - 07:12

Mirjam:

Het waren inderdaad geen watjes zeg! Ben blij dat de traditionele foto voor in de eregalerij is gemaakt. Lijkt me slim om die reis van 10 (!) uur in totaal maar even te skippen. Lees morgen wel weer. Kus

• 10 Augustus 2007 - 09:27

Oma:

Wat een prachtig verslag. Ik hb het wel drie keer gelezen!!

• 10 Augustus 2007 - 11:34

Hans:

Dag schatjes.
    Weer een verhaal en foto's om van te genieten! "Kon ik maar even bij jullie zijn", maar thuis hebben jullien zeker zo veel te vertellen. Ben benieuwd naar het volgende bericht. Voor voetbal: Ajax heeft Suares voor m3 jaar gecontracteerd. Veel leifs en dikke kuusen van mij

• 10 Augustus 2007 - 13:19

Daniell.:

ja ziet er goed uit!

voetbal update 2: sneijder waarschijnlijk voor 24milj naar real.. hij wil in de voorronde niet meer spelen omdat hij anders niet voor real in CL kan spelen..

concert nieuws.. stereophonics in tivoli 16 sept. morgen vvk..jeroen regelt kaarten marijn gaat ook mee..

kus