Dag 3 - Reisverslag uit Coba, Mexico van Kim en Tom - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Coba, Mexico van Kim en Tom - WaarBenJij.nu

Dag 3

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim en Tom

05 Augustus 2007 | Mexico, Coba

¡Ola!

Zo de eerste volle excursie dg gehad vandaag. Deze begon al redelijk vroeg. Om 8.10 stond de bus klaar om naar Coba en Punta Laguna te gaan.

Na een rit van anderhalf uur kwamen we aan in Coba. Dit is een oude Maya-stad die nog niet echt lang geleden ontdekt is en zo doende ligt hij nog redelijk in het oerwoud. Gelukkig was vandaag de zon niet heel overweldigend aanwezig, want het verschrikkelijk benauwd en warm weer. Als je één stap zette zat je al onder het zweet! Dit hebben we echt nog nooit meegemaakt. Hier is Noord-Afrika niets bij.

Coba was zeer leerzaam. We begonnen de tour bij ¨het kasteel¨ deze was zeer hoog, maar eigenlijk niet te doen om te beklimmen. Wel was opvallend dat de natuur zich al aardig met de ruïnes ging bemoeien. Zo kwamen er uit de stenen al verschillende bomen. Je kunt het zien op één van de foto´s want vandaag was meer een fotodag dan gister.

Daarna liepen we over een grindpad dat dwars door de jungle heen ging. Je hoorde van onze reisgenoten (vooral de oudere, wij bedoelen hier verder niets mee) veel zuchten en steunen want het bleef maar zwaar zweet weer. Dit is echt wel even wennen!

De volgende stop was bij het balspeelveld. Een bijzondere sport die door de maya´s werd gespeeld. Ze moesten een bal door een ring heen zien te krijgen. Nou lijkt dit niet zo moeilijk, maar ze mochten alleen maar hun ellebogen, heupen en knieën gebruiken.
De winnaren van dit spel waren helemaal de gelukkige want die mochten worden geofferd aan de goden. Best bijzonder dus.

Vervolgens liepen we door naar het hoogtepunt van de excursie. De inmens grote tempel. Deze was behoorlijk stijl, maar wel te beklimmen. Tom besloot de gok maar te wagen, maar Kim zag hier niet zo weinig in. Tom was achteraf ook niet zo heel er blij trouwens, het was een aanslag op je vanwege de warmte.
Desalnietemin was het uitzicht geweldig!! Je keek over de gehele jungle uit. Ongelofelijk om te zien.

De terugweg naar de bus (zo´n dikke kilometer) werden we op een bakfiets teruggefiets. Best even relaxed en bovendien was de wind even heerlijk om te voelen.

De volgende bestemming was een cenotes. Dit is zoetwaterbron onder de grond die ontstaan is doordat er vooral kalksteen in de grond zit.
Het ziet er prachtig uit en de meeste mensen hebben hier even kunnen afkoelen in het koude water.

Als laatst zijn we naar een plaatsje genaamd Punta Laguna gegaan. Dit is nogsteeds een Maya-dorp. Waar wij gister onze bedenkingen hadden moeten we eerlijk zeggen dat het een wat moderner Maya dorp is waar de meeste mensen nog in de Mayasfeer leven.
Vanuit dit dorpje zijn we de jungle in gegaan op zoek naar de apen. Dit was een behoorlijk enerverende wandeling. Uiteindelijk na een uurtje wandelen hebben we de apen over ons heen zien vliegen, opzich wel de moeite waard.
Vooral de omgeving was eigelijk meer indrukwekkender. Je loopt echt door de boesboes heen.

Teruggekomen uit de jungle hebben we nog even doorgebracht in het Maya dorp. Hier was het best bizar om te zien hoe de mensen leven. Ze hebben een mooie auto, maar het stamhoofd wil vooral dat ze blijven leven op de Maya manier.

De terugreis werd kim even teveel en viel in slaap. Eenmaal terug in het hotel hebben we weer heerlijk tortilla´s zitten eten en we gaan zo nog even Playa onveilig maken. Playa by night heeft wel wat weg van de Zuid-Europese steden, maar de Mexicanen zijn veel minder opdringerig.

Morgen weer meer en geniet vooral van de foto´s!

hasta mañana!

• 06 Augustus 2007 - 06:01

Mams En Paps:

god allemachtig wat zal het heet zijn geweest daar.maar wat een leuk verslag weer.En mooie foto s.rust vandaag maar lekker uit want er staat deze week nog meer op jullie programma.kus

• 06 Augustus 2007 - 09:24

Hans:

Ha die jungelapen,
    Wat een gaaf verslag weer! Bij het lezen ervan word ik al platselijk warm. Ik ben bang dat het zweet van mij zal hebben afgegutst. Leuk ook die foto's. Geniet er maar volop van en ik wacht met spanning een volgend verslag af.
    kus

• 06 Augustus 2007 - 09:25

0ma:

Wat een beeldige foto's en wat een bijznder gaaf verslag!

• 06 Augustus 2007 - 10:13

Mirjam:

Wat 'n gave foto's en inderdaad wat beleven jullie veel op één dag! Goed documenteren hoor, want terugkijken zal best leuk worden.
    Hoe staat het met het afwerken van de lijst van cocktails????? En eten jullie wel iets anders dan taco's????

• 06 Augustus 2007 - 11:57

Ad Interim:

vette foto's..alleen klopt de tekst niet altijd bij de foto.. dat was gister ook al zo!

hier alles normaal.. gister in eindhoven geweest met burg spaug en sz was gezellig.. bbq van jaz ook.

we spreken!

• 06 Augustus 2007 - 17:37

Jazzy:

Ziet er tof uit allemaal!

Bedankt voor jullie verjaardags e-card! BBQ was erg gezellig vrijdag :)
    Marijn heeft vandaag de sleutel gekregen en straks lekker uit eten..

Tot snel!! X Jazzy